القائمة الرئيسية

الصفحات

أقسام كلية الهندسه:هندسة ميكاترونيكس

هندسة ميكاترونيكس


المستقبل والتطور يعني اليابان

القسم ده مركب شوية وأعمق من الصورة الي أنا حاططها في البوست دي .. لأن قسم الميكاترونيكس قسم واسع جدًا وعبارة عن تركيبه بين الهندسه الميكانيكيه والهندسه الكهربيه وهندسة الحاسبات وهندسة الإلكترونيات (كل قسم منهم هشرحه لوحده في بوست)

القسم ده مجال شغله في مصر محدود وفي الغالب لو هتتخرج من القسم ده هتشتغل في ميكانيكا أو إلكترونيات .. أما لو انت بتحب الموضوع بقا فانت هتبقي من القليلين المتميزين.

المهم..المجال ده تخصصه بيكون في تصميم أي منتج بيعتمد على دمج أنظمة ميكانيكية وإلكترونية .

وان شاء الله لما تدخل قسم الميكاترونيكس بيكون المواد الدراسية من مجالات علمية مختلفة مثل:
(الهندسة الكهربائية،الهندسة الميكانيكية،علوم المواد،الهندسة الإلكترونية،هندسة الكمبيوتر
علوم الحاسب الآلي،هندسة نظم التحكم،الهندسة الضوئية،علوم الروبوتات)

الميكاترونكس دلوقتي دخلت في كل الأجهزه تقريبا مش في المصانع والروبورت وبس دلوقتي في حاجه اسمها الطيار الآلي مثلا .. والي أقدر أقوله إن المستقبل هو الميكاترونكس.

أما التطبيقات بتاعة الميكاترونيكس كتيره جدًا وبتكون 

(أجهزة التحكم المنطقي القابل للبرمجة ،أنظمة التحكم الإشرافي وجلب البيانات ،منظومة إدارة المباني،الأتمته وهي جزء من الروبوتيات،المحركات التي تتحرك بمقدار وزاويه معين ،نظم التحكم عن بعد،السيارات والهندسة، في تصميم النظم الفرعية مثل مكافحة قفل أنظمة الكبح،هندسة الحاسوب، وتصميم آليات مثل أقراص الكمبيوتر،الرؤية الآلية،هندسة السيارات والمُعدّات الأوتوماتيكية في تصميم أنظمة الكبح المانع للانغلاق،أنظمة التحكّم بالحاسوب في الآلات التي تُدار بالحاسوب مثل آلات الفرز،الأنظمة الخبيرة في تقنيات الذكاء الاصطناعي،البضائع الصناعية،البضائع الاستهلاكية،أنظمة الميكاترونكس،أنظمة التصوير الطبي،الأنظمة الديناميكية البنيوية،أنظمة النقل والمُواصلات،الميكاترونكس كلغةٍ جديدة لتسيير المركبات،تقنيات أنظمة التحكّم والتشخيص الدقيق،أنظمة التصنيع المُعتمدة على الحاسوب،التصميم بُمساعدة الحاسب،التغليف،المُتحكّمات الدقيقة،تطبيقات الهواتف النقّآلة)

كله يعمل شير عشان زمايلك هما كمان يعرفوا أكتر
author-img
مهندس مصري أتابع أخبار الشبكات الاجتماعيه وكل ما له علاقه بمصر والعالم العربي وأسعي لتكوين مرجع هندسي شامل لكل عربي. يمكنك متابعتي من خلال: Youtube&Facebook @MohamedOthmanENG

تعليقات